EVO a 283010 – prvé testy

Dnes som urobil laické statické testy elektrovetroňa s novým čínskym motorom z Himodelu 283010, so statorom rozmeru 22×12 mm. Ampérmeter som nepoužil, snažil som sa napodobniť situáciu modelu vo vzduchu.

Pôvodne EVO5 lietalo s jednosmerným motorom MIG 400/7,2 V a regulátorom JETI 20A so sklopnou vrtuľou Robbe 6×3,5. Neskôr som pôvodný motor nahradil upraveným. S rovnakou vrtuľou motor pracoval o čosi kratší čas a rýchlejšie stúpal. Pred nasadením bol motor niekoľko hodín zabiehaný a po niekoľkých mesiacoch služby v modele sa javí komutátor ako nepoškodený a motor zrejem pôjde do iného modelu.

Podľa stránky výrobcu má striedavý motor 283010 hmotnosť 52 gramov a pri napájacom napätí 11V (trojčlánok LiPol) s vrtuľou 9 x 4,7 odber 11 A, príkon 120 W a statický ťah 550 g. Ja používam na pohon osemčlánok TT1100 NiMH, teda napätie sady je 9,6V. Najprv som založil sklopku Graupner 8 x 4,5, aby som motor nepreťažoval. Keď však ani po dvoch minútach sa baterky ani len nezohriali, usúdil som aj bez ampérmetra a bez otáčkomera, že odber motora bude dosť malý a aj keď vrtuľa väčšieho priemeru môže dávať väčší ťah, nebude to tento prípad. Tak som vybral zo šuplíka plastovú sklopku z Rivala 9 x 5 a skúsil to s ňou.

Nabil som pohonnú baterku, pridal plyn a o tri sekundy som zaznamenal prvý zásah. „Čierny jastrab zostrelený“, z police zletela vystreľovacia MIG 29, ktorú trafila vrtuľa, uletevšia z hriadele motora. Tryskáč je v poriadku, vrtuľa tiež a aj ja. Pridal som jednu podložku pod maticu klieštiny a tentoraz vrtuľu pripevnil poriadne. Opatrne pridal plyn, vrtuľa držala, prievan za ňou slušný, po minúte som plyn stiahol. Regulátor Castle Creation 18A vlažný, baterky vlažné. Motor teplý, na rotačnom plášti sa ruka dala udržať, príruba ale dosť pálila. Smrad žiadny. Nechal som motor dve minúty chladnúť a potom znova minúta plný kotol. Takto to išlo šesť minút, kým som si všimol pokles otáčiek. Nasledujúce dve minútovky boli otáčky stabilné, aj keď nižšie a po deviatej minúte by to stačilo len na dotiahnutie modelu nad pristávaciu plochu, o stúpaní sa nedá hovoriť. Motor sa už ani nehrial, len stabilne krútil vrtuľou a po 15. minúte ma to prestalo baviť a aku som odpojil. 15 sekúnd po odpojení z motora bolo napätie 9,4 V. Počas práce motora kormidlá reagovali na povely vysielača.

Aku majú kapacitu 1,1 Ah, ak by motor pracoval len 8 minút, vychádza mi odber cca 8 A. Plechovka žrala 11A a pri výkone 55W dávala ťah 375 gramov. Podľa statických testov mám k dispozícii šesť minút plného výkonu na stúpanie a dve minúty použiteľné pre stúpanie a potom ešte šesť-sedem minút na dotiahnutie modelu nad plochu, ak by boli problémy (a veľmi nefúkalo), čo zhruba zodpovedá pôvodným hodnotám. Hmotnosť motorov s vrtuľami je približne rovnaká, rozdiel je v účinnosti. Predpokladám väčší ťah vrtule s väčším priemerom, čo by mohlo dať rýchlejšie stúpanie a možno dosiahnutie letovej výšky za kratší čas. Či sa v praxi potvrdí táto teória, odskúšam na letisku, akonáhle sa vyčasí.

Prvý dojem z motora je dobrý, hoci som mal v ruke dnes motor DualSky rovnakých parametrov a musím povedať, že jeho spracovanie sa mi javí kvalitnejšie a motor robustnejší. No zase nestojí 10 dolárov…

Komentáre

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.