Speedy Bee

Dnes som dokončil svoj prvý EPP model. Takú malú poletuchu. Kamoši občas lietajú podvečer na kopci kúsok za mestom a mne chýbal model na takú „akciu“. Tak som sa rozhodol postaviť si niečo do tých nie najideálnejších podmienok. Pokúsim sa Vám priblížiť niektoré detaily zo stavby, fotografie sú tu.

Aj keď mám celkom dosť skúseností so spracovaním Depronu do podoby lietadiel, rozhodol som sa pojať tento malý model ako sústavu experimentov. Stavebným materiálom je tiež jeden z rodu guličkových, extrudovaný polypropylén, EPP. To je prvý experiment. Bočnice trupu sú z hrúbky 8 mm. Štvorka sa mi zdala len tak v ruke tenká, teraz si myslím, že som ju mohol kľudne použiť. Kamoši tvrdia, že ten model bude nezničiteľný. Trochu ma potrápil chrbát zadnej časti, nakoniec som zvnútra vyrezal klin do hĺbky 5 mm a podarilo sa mi to potom pekne zohnúť.

Druhým experimentom je krídlo. Je z EPP 4 mm hrubého a tvorí ho prehnutá doska. Vo vrchole profilu je balzový nosník z balzy 4 mm vysoký 15 mm a ku krajom sa stenšujúci na 5 mm, v 75% rozpätia, aby okraje ostali stále pružné v prípade pádu modelu. Detail krídla s nosníkom je tu:

SpeedyBee03

Už chvíľu som sa zaoberal myšlienkou nosníka priečne do smeru letu bez spodného poťahu krídla a dospel som k názoru, že pri takomto type pomaloletu by jeho odpor mohol byť z hľadiska letu modelu zanedbateľný. Skôr však, než som stihol myšlienku overiť, postavil Samo A. svoj pomalolet vetroňového typu s rovnako riešeným nosníkom a naozaj model lietal ako keby sa nechumelilo. Takže som sa vôbec nerozpakoval a dúfam, že Speedy Bee to zoberie rovnako. Po vyrezaní krídla podľa šablóny som musel zozadu odrezať 1 cm materiálu, plán je natoľko nepresný (krídlo vs. trup). Odrezal som krídelká a vyrezal ich z Depronu 4 mm, je predsa len tuhší, ako EPP. Zavesené sú na Omnipore, zhora plná páska, zdola dva 15 mm pásiky. Krídlo je vložené do výrezu v trupe a zvnútra zalepené purexom.

VOP aj SOP sú z EPP 8 mm, VOP je vystužená. Pevná časť vlepeným pásikom z plastovej viazacej pásky na balíky (to je ďalší môj experiment), z ktorej som odtrhol pásik 8 mm (stačí na kraji narezať, potom už sa trhá presne). Do VOP je lámacím nožíkom vyrezaná drážka, do nej som natlačil trochu purexu, zatlačil pásik a nechal zaťažené zaschnúť medzi dvomi silikonovými papiermi. VOP je celkovo pružná, ale oveľa pevnejšia, ako bez výstuhy.

SpeedyBee02

Klapka je vystužená balzovou lištou 8×4 mm, je tuhšia, ale menej pružná. Závesy sú zo štyroch pásikov priesvitnej fólie 15×30 mm, zalepených purexom. SOP je do trupu zalepená na dvoch závesoch. Servá VOP a SOP sú v zadnej časti trupu zalepené do bloku EPP s nalepenými balzovými lištami pre skrutky serv a celý blok je vlepený zvútra do trupu. Rovnako ako servo krídeliek, ktoré je prilepené obojstrannou lepiacou páskou k nosníku krídla, sú typu Waypoint 060.

SpeedyBee11

Motorová prepážka je vodorovná, z balzy 3 mm. Na nej sú balzové hranoly pre pripevnenie motora MIG 280 Race s prevodovkou MP JET 280 BB 4,1:1 za pomoci pätiek na vodorovnú montáž, tiež MP JET. Hranoly by neboli potrebné, keby som nebol prerábal kryt motora, tento je už vo štvrtej verzii. Motor som zdvihol o 10 mm oproti pôvodnému plánu.

SpeedyBee09

S podvozkom som sa trošku pohral . Použil som klasický drôt 2 mm a mechové kolieska 43 mm po 2 g prišité na preglejku hliníkovou niťou a zalepené do trupu purexom. Nechcel som ale aby nohy trčali ako obyčajne pod model, tak som ich dal cez bočnice trupu. Ako to vyzerá, posúďte sami. Spodok trupu je polepený EPP 4 mm, ale v strede trupu pod servami drží materiál len na páske, aby bol prístup k elektronike.

SpeedyBee28

Prijímač JETI REX 5 MPD je na suchom zipse na zvislej prepážke za krídlom, medzi servami kormidiel a servom krídeliek. Regulátor JETI 18 (menší som jednoduchol nemal) je na motorovej prepážke hneď za motorom. Akumulátory majú svoje miesto za ťažiskom, na krídle za kabínou. Pripravený mám sedemčlánok NiMH Nexcell 700 mAh (ďalší môj experiment – www.gme.sk). Bol za výbornú cenu a uvidím, čo to spraví pri prúdoch do 3A, ktoré očakávam s trojlistou vrtuľou GWS 9×7. Uvažujem aj o osemčlánku, predsa len zvýšený výkon z 12W na 16W a ťah z 200g na 260g bude cítiť. Aj keď pridá 15 g na hmotnosti.

SpeedyBee20

SpeedyBee32

Hmotnosť modelu o rozpätí 80 cm pripraveného k letu je 350 g. Je to 30 viac, ako som plánoval. Je na ňom kopa miest, kde by sa dalo na hmotnosti ušetriť. Od tenšieho materiálu na trup od menšieho množstva lepidla (okrem miest lepených purexom som všetko lepil kontaktným spôsobom UHU porom – ďalší môj experiment) až po ľahší podvozok či regulátor a v neposlednom rade k ľahším baterkám (možno dvojčlánok LiIon) či striedavému motoru (nejaký si už naviniem 🙂 Povrchová úprava je liehovým fixami (aj to je u mňa experiment).

Zálet model ešte čaká, o výsledkoch Vás budem samozrejme informovať. Všetky fotografie zo stavby nájdete v galérii.

Nechajte komentár

Môžete použiť nasledovné HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>