balza tagged posts

Zánik EVO6

Po krásnej nedeli bol ešte krajší pondelok a keďže som už o pol tretej popoludní skončil prácu, rozhodol som sa doplniť deficit lietania a natrénovať hľadanie termiky s EVO 6. Skočil som do dielne a kým sa mi nabili baterky, popracoval som trochu na dokončení malého Tucana. A hurá na letisko.

Čítať ďalej

Stavba U-2

U-2 bol koncept modelu ako nosiča (digitálneho kompaktného) fotoaparátu pre fotografovanie a filmovanie z modelu lietadla. Ako to už býva, medzitým do stavby niečo prišlo ale vývoj sa nezastavil a tak nakoniec z modelu ostal veľký cvičný model, niečo ako obrovský Junior. Tu sú fotky zo stavby, ako tento model vznikal.

Čítať ďalej

Junior mini

Dostal som mailom plánik a pár fotiek inak spracovaného modelu Junior, ktorý poteší skôr priaznivcov klasickej stavby, ako čistých depronárov. Na môj vkus je v lietadle priveľa dreva na túto veľkosť, ale pokiaľ hľadáte niečo menšie a chcete sa pohrať, plánik modelu o rozpätí 900 mm máte k dispozícii a pár fotiek nasleduje:

Čítať ďalej

Elektrovetroň – diel VI. V-krídlo

Lietanie s elektrovetroňom ma nadchlo, depronová konštrukcia sa ukázala ako schopná a odolná, no pokiaľ vonku trochu fúkalo, lietanie s ušatým krídlom s profilom s rovnou spodnou stranou sa stávalo nemožné. Priatelia ma súčasne nahovárali, aby som spravil krídlo s klasickým vetroňovým profilom, teda so zdvihnutou spodnou časťou pred nosníkom. A tak som sa rozhodol a spravil V-krídlo, EVO6, kde som si odskúšal nový profil a novú technológiu stavby.
Považujem za dôležité podotknúť, že najmä konštrukciu považujem teraz za slepú uličku, no ale napíšem, čo treba zmeniť, aby krídlo bolo použiteľné na model. Letové skúsenosti popíšem v niektorom z nasledujúcich článkov.

Čítať ďalej

Elektrovetroň – diel IV. – Trup

Áno, je to tak, po takmer polroku dokončujem seriál o stavbe depronového elektrovetroňa, ktorý medzitým dostal názov EVO5, dielom o stavbe trupu. Fotografie som mal pripravené, len som čakal na dokončenie výkresu modelu. Takže teraz vám už nič nebráni pustiť sa do stavby.

Čítať ďalej

Oprava krídla Elektrovetroňa

Žiaľ, Elektrovetroň na predvádzačke havaroval a došlo na prvú vážnejšiu opravu. Nechal som si jeden deň na uležanie všetkého v hlave a v pondelok poobede zašiel do klubu. Pôvodne to vyzeralo na štyri pracovné pobyty v dielni, čo by sa pri troche šikovnosti dalo za dva dni zvládnuť…

Najsk...

Čítať ďalej

Elektrovetroň – diel III. – Krídlo

Dokončením kormidiel ste iste získali skúsenosti z práce s Depronom a lepidlom, takže je najvyšší čas pustiť sa do niečoho zložitejšieho. Dnes postavíme krídlo, ktoré rozhodujúcou mierou ovplyvňuje let modelu. Keďže sa jedná o model pre začiatočníkov, krídlo je bez klapiek aj bez krídeliek. Napriek tomu model lieta výborne.

Čítať ďalej

Elektrovetroň – diel II. – Kormidlá

Predpokladám, že Elektrovetroňa bude stavať úplný začiatočník a preto sa pokúsim stavbu opäť detailne popísať. Začneme kormidlami. Jednak je ich stavba jednoduchá, jednak spotrebujú málo materiálu, takže v prípade omylu ich ľahko urobíme znova. A precvičíme si na nich použitie všetkých materiálov aj technológií.

Čítať ďalej

Elektrovetroň – model pre začiatočníka

Elektrovetroň je štvrtý model lietadla, ktoré som postavil a druhý, ktorý som navrhol. Cieľom malo byť navrhnúť jednoduchý a lacný cvičný model, ktorý by zvládol začiatočník postaviť aj pilotovať a ktorý by bol z moderných penových materiálov, ktoré sa ľahko spracovávajú a ľahko opravujú a pritom sú odolné pri nehodách, o ktoré nie je u začiatočníkov núdza. A aby na lietanie nepotreboval veľa miesta.
Posúďte sami, ako sa mi to podarilo.

Čítať ďalej

Sklabiná 17.6.2007 – zálet Elektrovetroňa

Leto je tu a ani jeden z mojich nových modelov nechcel lietať. Tak som dokočil tretí nový stroj s nádejou, že aspoň ten bude bez problémov. A keďže v sobotu sme boli na návšteve v Lučenci, tešili sme sa v klube na nedeľu na „našom“ letisku.

Pravda, v s...

Čítať ďalej