Kategória Stavba modelu z Depronu

Tucano, rýchly elektrolet, diel I. – pred stavbou

Embraer Tucano je brazílske cvičné vojenské lietadlo ladných tvarov, ktoré priam zvádza ku stavbe modelu. V našich končinách plán vyšiel tlačou v Model Hobby 1/2007 podľa RCM, ktoré zverejnilo pôvodný plán autora. Celobalzový model sa mi zapáčil svojim tvarom, skôr ale, než som začal so stavbou, klubový kolega Brada ho dokončil. Samozrejme z Depronu. Po zálete modelu pilotom pajlotmato som sa rozhodol model čo najskôr dokončiť. Keďže informácie o tomto modele a jeho fotografie vzbudili živý záujem na diskusných fórach, rozhodol som sa celú stavbu dokumentovať a priniesť všetky informácie mojim čitateľom. Najskôr však pár viet úvodom.

Čítať ďalej

Oprava trupu Elektrovetroňa

Okrem krídla som na EVO-5 / EVO-6 depronovom elektrovetroni musel opravovať aj trup. Pristál som s ním kolmo dole z asi 100 metrov do oračiny 😉 Čistý lom trupu zvádzal o jeho oprave, dobre navrhnutá motorová prepážka tiež nedala veľa práce. Radšej som ale vyrobil nový trup, ten opravený by možno chvíľu poslúžil, ale nový bol hotový rýchlejšie, aj za použitia dobrých dielov zostarého. Tu je pár fotografií.

Čítať ďalej

Junior mini

Dostal som mailom plánik a pár fotiek inak spracovaného modelu Junior, ktorý poteší skôr priaznivcov klasickej stavby, ako čistých depronárov. Na môj vkus je v lietadle priveľa dreva na túto veľkosť, ale pokiaľ hľadáte niečo menšie a chcete sa pohrať, plánik modelu o rozpätí 900 mm máte k dispozícii a pár fotiek nasleduje:

Čítať ďalej

Junior mini 900 mm

Menší model Juniora, najmä pre ľudí obľubujúcich klasickejšiu stavbu s Depronom. Vhodné pre pohon strieďákom a LiPolkami.
Rozpätie 900 mm

Čítať ďalej

EVO a 283010 – prvé testy

Dnes som urobil laické statické testy elektrovetroňa s novým čínskym motorom z Himodelu 283010, so statorom rozmeru 22×12 mm. Ampérmeter som nepoužil, snažil som sa napodobniť situáciu modelu vo vzduchu.

Pôvo...

Čítať ďalej

Elektrovetroň – diel VI. V-krídlo

Lietanie s elektrovetroňom ma nadchlo, depronová konštrukcia sa ukázala ako schopná a odolná, no pokiaľ vonku trochu fúkalo, lietanie s ušatým krídlom s profilom s rovnou spodnou stranou sa stávalo nemožné. Priatelia ma súčasne nahovárali, aby som spravil krídlo s klasickým vetroňovým profilom, teda so zdvihnutou spodnou časťou pred nosníkom. A tak som sa rozhodol a spravil V-krídlo, EVO6, kde som si odskúšal nový profil a novú technológiu stavby.
Považujem za dôležité podotknúť, že najmä konštrukciu považujem teraz za slepú uličku, no ale napíšem, čo treba zmeniť, aby krídlo bolo použiteľné na model. Letové skúsenosti popíšem v niektorom z nasledujúcich článkov.

Čítať ďalej

Elektrovetroň – diel V.- rekapituácia

Elektrovetroň je hotový. Poďme teraz trochu rekapitulovať, upresnime si nejaké parametre a pripravíme model na prvý let.

Čítať ďalej

Elektrovetroň – diel IV. – Trup

Áno, je to tak, po takmer polroku dokončujem seriál o stavbe depronového elektrovetroňa, ktorý medzitým dostal názov EVO5, dielom o stavbe trupu. Fotografie som mal pripravené, len som čakal na dokončenie výkresu modelu. Takže teraz vám už nič nebráni pustiť sa do stavby.

Čítať ďalej

EVO5 s upravenou plechovkou

Ako som už avizoval, upravil som si štandardný feritový motor MIG 400 pre elektrovetroň EVO5. V nedeľu 14. októbra 2007 som mal možnosť konečne motor otestovať a porovnať ho s pôvodným, neupraveným motorom. Prinášam Vám praktické výsledky testov.

Čítať ďalej

Elektrovetroň – druhý zálet

Je to tak, Elektrovetroň má len dva týždne a už sa podrobil strednej oprave. Pri predvádzacej akcii som namiesto pristátia do kŕdľa detí radšej zvolil pristátie po vetre a bol som pridlhý, model skončil pod mojím autom s poškodenými ušami krídiel. No už o dvadsaťštyri hodín bol model v stave, ako keď bol nový a dnes som ho bol opäť zalietnuť.

Čítať ďalej